Booking.com

Sunday, September 27, 2015

Travel Insurance, perlu ke?

I've learned my lesson well pasal travel insurance ni sebenarnya. Kisah passport, purse, cash, credit hilang di London dulu memang betul-betul an eye opener. Lepas kejadian tu, memang everytime travel, will make sure ambik insurance be it masa book flight tickets tak kisah la dengan MAS atau Air Asia atau dengan insurance company.
Ada banyak insurance company yang offer travel insurance ni, kena rajin buat research, rajin membaca dan banyak bertanya. In my case, tengok dalam internet dan juga comments dalam FB group backpackers dan lepas tu compare lah dengan few companies and finally, dah berapa kali travel memang akan guna  AXA Insurance je lah.
Why AXA?
First, sebab paling senang boleh beli ja online dan bila beli online ada discount 25%, setakat ni dah purchase insurance untuk ke Seoul, Vietnam, Australia dan Jakarta. and next to Siem Reap.
Setakat ni travel dalam Area 1 saja which covers  Australia, Brunei, Cambodia, China (excluding Mongolia, Nepal & Tibet), Hong Kong, Macau, India, Indonesia, Japan, South Korea, Laos, Myanmar (Burma), New Zealand, Pakistan, Philippines, Singapore, Sri Lanka, Taiwan, Thailand, and Vietnam only, dan normally akan beli SMART TRAVELLER VIP sebab harga pun still murah as compared dengan insurance dengan airlines.
Kalau beli individual cuma RM26.25 (kalau beli offline RM35 kalau tak silap) dan make sure kalau nak beli untuk child below 18, pilih family, sebab below 18 tak boleh purchase under individual, mesti kena dengan parents (dah terkena sekali). Kalau under family RM66/family.
Insurance ni penting, tapi kita tak kan rasa kepentingannya kecuali apabila di timpa musibah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...