Booking.com

Wednesday, June 27, 2018

Hanoi - Halong Bay

Hanoi
22-25 October 2017

A very last minute trip to Hanoi for 24 pax and I had only 4 days to settle everything and it was insane but the trip went smoothly although there were some hiccups here and there. Oleh sebab flight to Hanoi cuma ada dari KL, kami naik bas ke KL malam dan sampi di airport lebih kurang jam 4.30 pagi. Check in went smoothly, kalau group check in ada different check in counter, so kena check betul2.

We arrived Hanoi around 8.40 am, dan terus ke immigration dan ambil bag tapi malang tak berbau, salah seorang peserta bag pecah terus tak dapat diselamatkan, so buat report terus ke kaunter, kalau di Noi Bai Airport, kaunter terletak di sebelah kanan hujung (kalau turun dari escalator lepas immigration). Make sure, bawa passport, sticker luggage (masa check in) dan boarding pass, dan bawa bag yang pecah tu sekali untuk buat report claim insurance. Untuk trip ni kami beli insurance AXA. Lepas dapat report boleh terus keluar.

Oleh kerana group yang ramai, kami ambik agent untuk uruskan trip di Hanoi dan Halong Bay, so sebaik keluar dari airport dah ada guide yang tunggu kami di depan pintu. Boleh juga beli simcard di kaunter airport, atau guna je wifi di hotel.

So, first stop ialah ke Ho Chi Minch Mausoleum, tempat ni memang tourist spot tapi mausoleum ditutup bermula October hingga December, so tak boleh masuk cuma boleh bergambar di luar saja. Selepas tu terus lunch di Cosiana Hotel, hotel ni ada restaurant halal dan sepatutnya kami stay di hotel ni tapi sebab last minute booking, hotel ni fully booked.

Selepas makan, terus ke Dong Xuan Market, tapi seriously not recommended at all, this is actually a wholesale market dan peniaga-peniaga di situ memang tak akan layan pelancong, ada 2-3 kedai yang layan tapi majoriti memang tak akan layan, so kalau sesiapa yang bercadang nak datang sini, baik tak payah...lebih baik shopping di Old Quarter, near Hoan Kiem Lake, macam-macam ada, dan peniaga-peniaga friendly and some shops terima RM. 

Kami stay di Flower Hotel hari pertama, kalau yang suka urut kaki, cuma walking distance dengan hotel, dan hari Jumaat, Sabtu dan Ahad ada night market depan Dong Xuan Market, boleh jalan kaki dari hotel. 

Halong Bay

Highlight of the trip of course Halong Bay. Hari Kedua awal pagi kami check out hotel dan terus ke Halong Bay, oleh sebab hotel kami akan bertukar, kami pack luggage yang besar dan tinggal di hotel, pihak hotel akan hantar ke hotel yang lagi satu (same owner, upgraded to 4 star hotel) sebab hotel yang first tu fully booked.

Perjalanan dari Hanoi ke Halong Bay lebih kurang 3.5 jam, so on the way singgah tempat Pearl (biasala kalau datang trip macam ni, memang akan ada tempat singgah-menyinggah macam ni). Kami sampai di port lebih kurang 12.15 tengahari, naik tender boat ke Cruise (Halong Phoenix), atas cruise ni tak ada makanan halal, dia orang akan serve seafood sahaja, tapi kalau share dengan non-muslim, breakfast akan ada juga meat, so janganlah ambil ya, just makan roti dan butter saja.

Setiap hari lebih kurang 10,000 pelancong keluar masuk ke Halong Bay, so boleh imagine berapa banyak cruise yang belayar di sini. 







No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...